December 17 2023
Missa inte frågetävlingen längre ner på sidan! Den som först kommer med rätt svar vinner ett pris, t.ex. en fri öl på kommande träff eller något annat. Genom att delta så anses Du ha lämnat Ditt medgivande till att vi publicerar vinnarens namn. .
Don't miss the quiz further down the page! The first person to come up with the correct answer wins a prize, e.g. a free beer at the next meeting or something else. By participating, you will be deemed to have given your consent for us to publish the winner's name.
Vinnaren är nu utsedd. Se rätt svar och resultat längst ner.
We now have a winner . See the correct answers and results at the bottom.
Man har tillverkat mycket konstigt i England

Jag var i Kongsberg, Norge, på en träff för ägare av konstiga fordon (dock ej Vincent). På vägen hem gick motorn sämre och sämre. Nu behövde jag inte köra ända hem. Jag hade bil & släp stående i Dingle där jag haft bromsar och framhjul på renovering. På vägen upp kunde jag skruva på bromsar och hjul och lasta av.
När jag kom hem och kunde undersöka såg jag att ena cylindern bara satt med en bult. Cylinderflänsen vid de tre andra cylinderfotsbultarna hade lossnat.
Reparationen blev lite innovativ. Folke i Nittorp svarvade nederdelen av cylindern rund och gängade. Sedan gjorde han en ny cylinderfläns i stål och svetsde på en invändigt gängad muff som passade på cylindern. Bara att gänga på denna lagom långt. Jag är nu den enda som har reglerbart kompressionsförhållande, bara att skruva ner cylindern önskat antal varv om man vill höja kompet..

A lot of strange things have been made in England

I was in Kongsberg, Norway, at a meeting for owners of strange vehicles (but not Vincent). On the way home, the engine went worse and worse. Now I didn't have to drive all the way home. I had a car and trailer standing in Dingle where I had brakes and front wheels on renovation. On the way up, I was able to mount the brakes and wheels and unload.
When I got home and was able to investigate, I saw that one of the cylinders was only attached with one bolt. The cylinder flange at the other three cylinder foot bolts had come loose.
The repair was a bit innovative. Folke in Nittorp turned the lower part of the cylinder round and threaded. Then he made a new cylinder base in steel and welded on an internally threaded socket that fit the cylinder. Just screw this on to the old cylinder barrel. I am now the only one who has an adjustable compression ratio, just screw down the cylinder the desired number of revolutions if you want to raise the comp.

Frågetävling lucka 17

Tävlingen är öppen för alla medlemmar i Scandinavian Vincent Club och de medlemmar i VOC som planerar att besöka kommande Scandinavian Rally i Danmark och gärna dricker öl.
Om någon annan vill svara, så gör inte det på FB. Du sabbar tävlingen och framstår som ett rövhål.

Om Du tror Dig veta svaret så lägger Du det på klubbens Facebook-grupp eller i mail (adressen ser Du nedan). Den som först svarar rätt vinner och priset blir en öl på träffen eller något annat lämpligt..

Får vi inte in rätt svar så återkommer vi här lite senare med en hjälpande ledtråd.

Quiz hatch no 17

The quiz is open to all members of the Scandinavian Vincent Club and those members of the VOC who plan to visit the upcoming Scandinavian Rally in Denmark and like to drink a beer.
If someone else wants to respond, don't do it on FB. You mess up the competition and come across as an asshole.

If you think you know the answer, you can post it on the club's Facebook group or in an email (you can see the address at the bottom). The first person to answer correctly wins and the prize is a beer at the Scandinavian Rally or something else suitable..

If we don't get the right answer, we'll get back to you a little later with a helpful clue.

Question 17

This is what the remains of the cylinder flange looked like after returning home. What is the engine displacement ?

Expect it to be a 4.6 mm thick cylinder liner inserted that stuck down through the flange.

Clue 1: Stroke is 95 mm

Clue 2: Original bore.

Fråga 17

Så här såg resterna av cylinderflänsen ut efter hemkomsten. Hur stor är motorns cylindervolym ?

Räkna med att det är ett 4,6 mm tjockt ipressat cylinderfoder som stack ner genom flänsen..

Ledtråd 1:Slaglängden är 95 mm

Ledtråd 2: Motorn är inte borrad.

The engine is a 1933 JAP LTOWZ with 1096 cc.

This will have to be decided "at the finish line". He from Frälseårdsgatan was the first with 1124.13 cc with the assumption that the engine was bored from the original 1096 cc. Then Sten Jensen came at 12:46 with the answer 1100 cc and 24 minutes later Carsten came with the same answer.
I was just about to choose Sten, who was first, as the winner when Kenneth Z at 19:12 came up with the answer 1095.43 cc. With 4 decimal places on pi and the stated bore 85.7 x stroke 95 mm., the answer is 1095.98886 cc. Thus, Kenneth Z won by the smallest possible margin.

In some literature, the volume can be given as 1098 cc and in other places as 1096 cc, which is most consistent with drill x stroke. The difference may be due to how many decimal places have been used when converting from inches to mm. of bore and stroke. To be on the safe side, we'll probably have to give a prize to Sten as well.

Motorn är en JAP LTOWZ från 1933 på 1096 cc.

Det här får avgöras "på målsnöret". Han från Frälseårdsgatan var först med 1124,13 cc med antagandet att motorn var borrad från original 1096 cc. Sedan kom Sten Jensen kl. 12:46 med svaret 1100 cc och 24 minuter senare kom Carsten med samma svar.
Jag skulle precis utse Sten, som var först, till vinnare när Kenneth Z kl. 19:12 kom med svaret 1095,43 cc. Med 4 decimaler på pi och angiven borr 85,7 x slag 95 mm. så blir svaret 1095,98886 cc. Alltså vann Kenneth Z med minsta tänkbara marginal.

I viss litteratur kan volmymen anges till 1098 cc och på andra ställen till 1096 cc, vilket stämmer bäst med borr x slag. Skillnaden kan kanske bero på hur många decimaler man använt vid omräkning från tum till mm. av borr och slag. För säkerhets skull får vi nog ge ett pris även till Sten.

Skicka Ditt svar till:
Mail Your answer to: