|
När jag förra våren arbetade med att framställa klubbinfo nr 45 och skulle skriva något om den nya oljan för veteranmotorer, Motul Classic SAE 50, kontaktade jag Vincentägaren och klubbkamraten Ronald Andersson, Järvsö, som numera är representant för Motuls oljor i norra Sverige. Vi talades vid en del i telefon men samtidigt bad jag Ronald att skriva ner litet av sina syn¬punkter på val av olja - singlegrade eller multigrade. Jag fick så småningom ett brev avsett som information till mig, men eftersom jag tycker att det var så intressant och bra skrivet har jag kontaktat Ronald och fått hans tillåtelse att återge brevet i vår klubbtidning.
Sören Skoog
Hej, Sören
Här kommer lite fakta gällande olja, som ju är ett nästan ändlöst diskussionsämne. Skulle jag ta med alla fakta och funderingar skulle det bli många sidor och jag har därför valt att komprimera det hela.
När det gäller veteranhojar föredrar många all köra dem på raka oljor (singlegrade) typ 40- och 50-oljor. Anledningen till att de gör detta, sägs ofta vara att fabriken rekommenderat denna olja samt all moderna oljor innehåller tillsatser, som löser beläggningar ocb tvättar ren motorn, vilket kan leda till att smörjkanaler täpps igen av smutspartiklar, vidare att en multigrade-olja är för tunn m.m, m.m.
Att mc-tlllverkama förr rekommenderade raka oljor beror helt enkelt på att multigrade-oljorna inte började komma förrän i slutet av 50-talet. Tyvärr var de första multigrade-oljorna mindre bra och fick därtför ett dåligt rykte. När det gäller tillsatser så innehåller även de raka oljorna tillsatser som detergenter, vilka hindrar smuts att fästa samt förhindrar att kolvringarna fastnar i spåren, dispergenter som tar hand om kondens, avlagringar och slam, korrosionsskydd, skumdämpare (anti-wear), skärningshindrare m m, m m.
Däremot saknar den raka oljan en tillsats; som kallas VI-improver. Denna tillsats gör att viskositeten förbättras, vilket innebär all oljan förblir lättflytande i kyla och inte blir för tunn, då den når arbetstemperatur.
Vilken olja skall man då välja? Till min Vincent, -47 års Rapide, har jag valt att köra på en helsyntetolja som MOTUL 300V. Ett billigare alternativ till helsyntetoljan är den delsyntetiska oljan, som vi säljer mest av och som heter MOTUL 3100. Om man däremot absolut vill köra på en rak olja eller har en motor som inte rengjorts mycket noga har MOTUL tagit fram en olja som kallas MOTUL CLASSIC 50, som är en mineralolja utan rengörningstillsats.
Ronald
|