Det här är den web-annons som användes när Sörens White Shadow 2011 såldes av Oves Motor.
1951 Vincent

Series C "White Shadow"

Den här bilden finns i större version för detaljstudier, klicka här! / Link to bigger picture.
Det här är ett unikt tillfälle att komma över en dokumenterat mycket välskött Vincent 1000 cc twin i bra mekaniskt skick som tål att användas. Det är dock inget exemplar med "matching numbers" och i överdrivet kromat och polerat skick, "concours condition", som blänker mer än de någonsin gjorde på den tiden när det begav sig. Däremot är det en mc i mycket gott skick som byggts ihop av Sveriges två ledande Vincent-experter och anpassats för att bli en tillförlitlig, komfortabel och snabb långfärds-mc.

Vincent Black Shadow var världens snabbaste standard-mc ända fram till 1972 när Kawasaki Z1 900 presenterades (Vincent Black Lightning var ännu snabbare....). Vill man ha en mc från 40- eller 50-talet som man kan änvända i dagens trafik med god komfort, prestanda och tillförlitlighet även på långresor är nog Vincent ett av de bättre valen. Varenda reservdel finns fortfarande att köpa.

Text in english
Eftersom byggaren och ende ägaren fört detaljerad dagbok över alla åtgärder, problem och resor med hojen finns det gott om information att ta del av. Klicka här för att läsa Sörens egen berättelse om hojen.
Byggare och ägare till denna "White Shadow" var Sören Skoog i Jönköping. Han var en av grundarna till Scandinavian Vincent Club och var under alla år redaktör för klubbtidningen. I 40 år importerade han i sin firma Skoogs MC-Delar reservdelar till Vincent. Till sin hjälp med bygget, och även som reskamrat på många av resorna, har han även haft sin goda vän Sivert Bomberg, en av Sveriges mest erfarna Vincent-renoverare.

Framramen kommer från en Vincent Series C Rapide 1000 cc 1952 och köptes in från Laggans Motor i Lerum 1969-08-16. Bakramen är från Vincent Comet 1951. Motorcykeln är registrerad som Vincent 1000 Rapide 1951. Enligt ramnummret bör dock den korrekta årsmodellbeteckningen på framramen vara 1952. Den Rapide som fått släppa till framramen importerades av Motorfirman Malte Blohm i Göteborg och levererades 22 april 1952 till Örebro Län med reg.nr. T 12152. Mellan 1953 och 1963 var det 5 olika ägare i Karlstadstrakten som ägde den och den hade då reg.nr. S 1326. 1964 Hade den hamnat hos Motorfirma Bertil Karlsson "Laggan" i Lerum och skrotades.

Det tydligaste kännetecknet på Series C, jämfört med Series B, var Girdraulic framgaffeln i smidd aluminium.

Motorn är en Vincent Series D Black Shadow från 1955. Detta var sista året som Vincent tillverkades och flera av modellerna var nu nästan helt inkapslade i plastkåpor. Black Shadow var tekniskt ganska lik Rapide, men var trimmad ytterligare 10 hk och var noggrannare tillverkad (delarna med bäst passform reserverades för Black Shadow). När det gäller motorerna var största skillnaden mellan Series C och Series D att magneten nu ersatts av batteritändning med brytare och tändspolar. Normalt var dessa Black Shadow motorer svartlackerade, dock ej denna. Visserligen byggdes det ett mycket litet antal (15 st) Vincent "White Shadow" med olackade motorer trimmade till Black Shadow specifikationer, men det är inte detta som är anledningen till att denna motor är blank. Den här motorn specialbeställdes som en lös motor avsedd att byggas in i en sidvagnsracer. Den importerades av en svensk flygvapenpilot, men han störtade med en A32 Lansen innan han hann bygga sin sidvagnsracer. Sören Skoog köpte 1978-12-30 den då ännu oanvända motorn av pilotens arvinge. Eftersom motorn ej var avsedd att monteras i en standardram hade den kortare dragstänger till topplocken. Dessa fick bytas ut mot standard för att medge fastbultning av fästena mellan topplock och ram.

Eftersom byggaren hade en hel butik full med Vincentdelar och gedigen erfarenhet kunde han välja de komponenter som han visste fungerade bäst. Detta är orsaken till att den ej byggdes helt i original Black Shadowutförande. Ingenting har dock ändrats från original i onödan, utan allt har modifierats för att få en duglig långresehoj. Vad som avviker från original är:

12 volts elsystem med italiensk Marelli generator (köpt från Fritz Egli) och kraftigare batteri. En elektrisk startmotor sitter dold på motorns undersida. Kicken finns kvar som reserv. 7" strålkastere med H4 halogenlampa. Modernare högeffekt tändspole.

Förgasarna är modifierade med flottörhusförlängningar och K&N luftfilter. Även insuningsrören något ombyggda.

Kopplingen är specialtillverkad flerskivig av delar från Vincent och Triumph.

Hjulen är uppekrade med fälgar från Touringversionen, vilka är 1" mindre än normalt, 19" fram och 18" bak. Detta gjordes för att det skulle bli lättare att hitta bra däck till maskinen.

Framgaffeln har förbättrats med rostfria spindlar och nylon/grafiterade bussningar. Något mjukare fjädrar i gaffeln.

Dynan är bekvämare och något förlängd för att uppfylla dåtidens krav för att få ha passagerare.

Hastighetsmätaren är av typ Black Shadow 5" Smiths som nollställdes för att stämma med den nya motorns körsträcka. Under en resa till Norge gick hastighetsmätarwiren av, så mätaren visar idag ca. 200 mil för lite (3075 mil). Graderad i km/tim.

Extrautrustning bestående av sidoväskor, topbox, vindruta, klocka, blinkers, backspeglar och crash-bar med positionsljus.

1980-04-21 hade hojen återuppstått i sin nya skepnad och kunde utan anmärkning besiktigas.

Bakstödet är ombyggt för att man skall kunna trampa upp den ganska tunga hojen.
Fakta om den här mc:n
Chassie Series C Rapide 1951
Ramnr. fram RC-10673
Ramnr. bak RC-1?8886 (svårläst)
Motor Series D Shadow 1955
Motornr. F10AB/2B/10626
Reg.nr. EBG 305
Motortyp V-twin, ohv
Slagvolym 998 cc
Borr x slag 84 x 90 mm
Förgasare Amal Monoblock 389
Elsystem 12 volt
Effekt 55 hk / 5700 rpm
Tjänstevikt 230 kg
Tankvolym 16 liter
Start Kick + elstart
Körsträcka 3275 mil (motorn)
Besiktigad SBP till 2011-06-30
Den här bilden finns i större version för detaljstudier, klicka här! / Link to bigger picture.
Här hade vi tänkt att berätta om Vincents fantastiska historia och hastighetsrekord men med tanke på hur mycket som redan skrivits på nätet om detta ämne behöver vi knappast "uppfinna hjulet en gång till", så kolla i stället länkarna längst ner på sidan.
Vägmätaren visar ca. 200 mil för lite eftersom wiren gick av under en Norgeresa.
Bromstrummorna på Shadow var gjutna med kylflänsar, vilket även gjorde dem starkare än Rapidens släta trummor.
Vi har för att få den mer i originalutförande monterat bort mycket av den touringutrustning som den varit försedd med. Alla dessa prylar kommer dock att medfölja för den som prioriterar bekvämligheten framför det "rätta" utseendet. Blinkers, startmotor, backspeglar, crashbar, klocka och det ombyggda bakstödet sitter dock kvar.
I och med att den byggts, körts och underhållits av en professionell Vincentexpert är den fortfarande i ett mycket gott skick. Den har under ett flertal långresor, ofta till Norge och olika Vincent-träffar, bevisat sin tillförlitlighet och är en av Sveriges mest välkända Vincent.
Intressanta länkar:
Scandinavian Vincent Club http://www.vincenthrd.se
Vincent HRD Owners Club, England http://www.voc.uk.com/
Fakta om Vincent (Wikipedia) http://en.wikipedia.org/wiki/Vincent_Motorcycles
Fakta om Vincent (thevincent.com) http://www.thevincent.com
Lone Star, Vincentklubb i Texas http://lsvoc.vincent-hrd.co.uk/index.html