|
||||||||||||||
Nu är april här och det är dags att ta ut hojarna och testa vinterns ombyggnader och förbättringar. En som är extra spänd på kommande provkörning är vår medlem Sune Lindberg. Han har under det senaste året lagt åtskilliga timmar i verkstaden och åstadkommit en helt fantastisk trecylindrig Vincent. Han hade tre Cometmotorer och en komplett ram liggande men insåg att han inte hade användning för tre hojar, så han började fundera och kom fram till en Vincent med tre cylindrar, vilket skulle innebära 1500 cc. 3 x 28 hk borde ju kunna ge 84 hästar.
Det visade sig så småningom praktiskt att utgå från ett Comet motorblock eftersom cylindervinklarna ändå fick ändras. Istället för Rapidens 50° blev det 42° mellan bak- och mittcylindern och 44° mellan mitt- och framcylindern. En bredare vevtapp till vevaxeln och mellanläggsblock mellan de två vevhushalvorna fick också tillverkas. Sedan gick det åt mycket aluminiumsvetstråd för att bygga upp fästen för de extra cylindrarna och kamaxlarna. Mittcylindern sitter på bilden närmast åt höger, sedan kommer bakcylindern centralt och framcylindern längst till vänster. När motorn var färdig kom nästa problem att lösa. Den fick inte plats i det normala chassiet. UFM och tanken fick förlängas för att flytta gaffeln framåt så att framskärmen inte skulle ta i framcylindern. Tyvärr visade det sig senare att risk för detta ändå fanns vid kraftig inbromsning om gaffeln trycktes ihop helt med risk för framhjulslåsning vid hårdbromsning eller större gupp i vägen. Först försökte Sune lösa detta med ett kort rör inne i stötdämparen för att begränsa fjädringsvägen fram något. Nu har Sune kommit på en bättre lösning. Han har monterat en förlängd variant av nedre länkarm, FF3, och då rör sig framhjulet lite framåt när gaffeln trycks ihop och går då fri från motorn. Eftersom motorn fick vinklas lite bakåt hamnade inte längre loggan på registerkåpan horisontellt, men om någon skulle påpeka detta kan ju Sune be personen att göra det bättre själv då.... De två främre förgasarna gav inga monteringsproblem, medan däremot bakcylinderns förgasare inte kunde samsas med kedjeskyddet om samma utrymme. Den slutgiltiga lösningen blev en "stigförgasare" mellan motorplåtarna bakom växellådan. Att hitta en magnet med så ovanlig tändföljd var omöjligt. Det visade sig betydligt enklare att modifiera ett elektroniskt Pazon-system. För att kunna använda två dubbeltändspolar fick mittcylindern förses med två tändstift och har därför något senare förtändning. Betänk att detta bygge är gjort i uthuset med handverktyg och utan avancerade numeriskt styrda maskiner. TIG-svets, vanlig svarv och en pelarborr som fräs är de huvudsakliga verktygen. |
||||||||||||||
Engelska VOC Spares har varit hjälpsamma med att ta fram ett chokereglage för just denna hojen. | ||||||||||||||
Allt Sune behövde för att bygga sin Triple-Vincent fanns redan i uthuset. Nåja, nästan allt.
|
||||||||||||||
Inspirationen till det unika bygget kom dels från en teckning som Calle lite oförsiktigt visat för Sune och dels från de byggen engelsmannen Allen Millyard gjort. Ofta just genom att lägga till extra cylindrar på befintliga motorer. Mer om Allen Millyard.
|
||||||||||||||
Missa inte årets Klubbträff utanför Lidköping! Vi räknar med att Sune kommer på sin specialare (och att vi alla får provköra....?)
|
||||||||||||||