|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Månadens Vincent mars 2018 - Bike of the Month Mars 2018
|
|
|
|
|
|
|
|
Redan förra månaden kunde man nog ana att det började bli lite magert med kandidater för att utse Månadens Vincent. Inga förslag/bilder har kommit in och det är slut i bildlagret på medlemmars hojar. Lösningen får denna gång bli att jag utser min egen Norvin som Månadens Vincent.
Där blir det ju heller inga problem att hitta bilder och fakta om hojen.
|
|
Already last month there were signs of problems to find candidates for "Vincent of the Month". No suggestions from the members and no pictures in stock. The solution is to select my own Norvin as "Vincent of the Month".
That gives me no problems to find photos and facts about the bike.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rapide motor från 1951 och Featherbed ram från 1954 borde innebära årsmodell 1952,5 (genomsnitt).
För att inte anstränga hjärnan med onödigt tankearbete är det högerbroms / vänsterväxel. Tändsystemet är ett Pazon Sure-Fire Twinspark. Eftersom det är dubbla tändstift levererades det mappat för max förtändning på 22 grader. Det låter ganska sent och kanske är det därför rören vill bli blå. Elekronikboxen kommer nog att bytas ut mot senare års variant med (för dubbla stift) mer normala 30 grader. Grimeca frambroms och Norton bak.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1951 Rapide engine and Featherbed frame from 1954 means an average year model of 1952.5.
To avoid giving the brain an unnecessary workload while driving, brake is on the right side and gearchange at the left (also have modern bikes from Hinckley and Hamamatsu).
Ignition is Pazon Sure-Fire Twinspark mapped with fully advanced ignition at 22 deg. That is very late even for double sparkplugs and might be the reason to the blue pipes. I'm planning to replace the data-box with a new to give more decent 30 deg.
Grimeca brake front and Norton rear.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Så här såg den ut vid köpet nere 1993. Den hade då rullat på de Skånska vägarna 6 år i händerna på familjen Klarberg.
Sista ägaren i England var Dennis Keen i Aldbourne och hade då reg.nummer UMW 113J. Dennis var en känd sidvagnsraceåkare med bl.a. Isle of Man meriter. Han tävlade bl.a. med Vincentmotor i sidvagnsekipaget. Tyvärr hann Dennis gå bort innan jag fick "tummen ur" och försökte kontakta honom för att få reda på lite mer om hojen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
This is what it looked like when I bought the bike 1993 before rebuilding it. Then it had been on the Swedish roads for 6 years and I guess that it looked the same when it emigrated from England.
Last owner in Englannd was Dennis Keen from Aldbourne and with reg.no. UMW 113J. Dennis was welknown from sidecar racing with merits from Isle of Man. Unfortunately, I never tried to contact Dennis to get to know the history of the bike until it was to late as he passed away. If there is anybody who knew Dennis and have any information about this bike, You are welcome to contact me.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
There was very limited space under the seat for oiltank, battery, electrics and rear carb. To solve this problem, the small upper oiltank was supplemented with an additional oiltank under the engine, between the frame tubes. This works fine as long as the upper tank is not empty.
Crankcase ventilation is through the frame.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Det blev svårt att få oljetank, batteri, elsystem och bakförgasaren att samsas om det begränsade utrymmet under dynan. Lösningen blev en ganska liten oljetank där uppe och en extra mindre under motorn mellan ramrören. Fungerar bra så länge den övre tanken inte är helt tom.
Vevhusventilationen går genom ramen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|