|
Månadens Vincent får bli en Egli som stått och sovit i 20 år, men nu är på väg ut på vägarna igen. Så här berättar ägaren, Mikael K:
"Jag har gillat den sen jag såg den (just denna hoj) första gången i Malmö Mässhallar / Baltiska Hallen på mc mässan 1970. Den hade just importerats av Carl-Axel "Pipp" K.
Som nybliven 16-åring, och Honda CB125 åkare, träffade jag Pipp första gången sommaren -70 vid hamncafeet i Skanör. Jag blev idiotförklarad av mina kompisar då jag blev gloendes på den svarta Rapiden (eller var det en Shadow?) som var parkerad där. När ägaren med sina kompisar kom ställde jag frågan som jag fortfarande skäms för: " Hur fort går den?". Pipp, eller någon av de andra gav sakligt svar på frågan, o sen åkte dom, Vincenten och en Jawa med 2 personer varav en ordentligt gipsad...
Jag hade redan då en böjelse för konstiga motorcyklar, i källaren stod en Nimbus 750 -36, som skulle bli en chopper..., och en lättviktare med JB 126cc motor. När det sedan dök upp även en Velocette MSS 500 -47 blev det för trångt hemma. Genom en annan Nimbusägare i Limhamn (Carl-Åke Blomstrand) fick jag mek lokal i den nerlagda Karl-Johan Skolan nära hemmet i Limhamn.
"Skolsalen" bredvid innehades av ett gäng med "stora killar", nästan alla rr-förare och Vincentägare. Oscar Ekstrand, riksmästare i 50cc och superbikeförare, Bo Olsson (Vincent serie D), Rolf Tidfält (utan Vincent men med Aremacchi Ala Doro och Moto Guzzi Nuova Falcone) samt Pipp med både Norton Manx och Vincentar inklusive den gröna Eglin från Malmömässan.
Jag hade inte råd med Vincent så första tunga hojen blev en Velocette Thruxton för 3500 kronor.
Att sedan även ?alla andra? som man lärde känna (Mats Munklinde, Torbjörn Nilsson, Arne Johansson m.fl) körde Vincent gjorde att man blev lite av en hackkyckling på grund av min (då) låga ålder, bara 500cc och 1 cylinder var ju ganska givet.
Det var då jag började tjata på Pipp att han skulle sälja Eglin till mig.....
Drygt 45 år av tjat.... Lite annat hann jag med också. Bl.a MCHK Racing ordförande 1984 - 1996 (drog igång Classic Racing i Sverige).
Men tjatet lönade sig, för 1,5 år sedan frågade Pipp äntligen om jag var fortfarande intresserad av Eglin som stått, med av Torbjörn N nyrenoverad motor, i cirka 20 år i ett hörn medans Pipps andra 1000 kubikare och Comet fått all uppmärksamhet.
Så tjat lönar sig. Nu står Eglin hos mig.
Den är med Fritz Egli byggd ram, hopknåpad av Roger Slater och hämtad från Slater av Pipp vintern 1969-70.
...och nu skall det åkas Egli. Ramnummer är EV48D
(Eglin fick lite konkurrens om uppmärksamheten av en Rapide som ägts av Bernt Norberg utanför Ö-vik från 1956 till 2017. Från 0 till 2 Vincent gick av bara farten.)"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
This Egli-Vincent has been sleeping for now 20 years, but is now back on the road again. It belongs since 1,5 year to club member Mikael K.
Frame is built by Fritz Egli and the bike is put together by Roger Slater. Vin: EV48D. Imported to Sweden winter 1969 - 1970 so it was the very first Egli in Sweden.
|
|
|