|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Månadens Vincent januari 2025 - Vincent of the Month, January 2025
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The Vincent of the month will be the Comet that Sune L had and prepared.
It was then sold to Jörgen R and then sold to Keith in England. There it has been renovated further. Keith's story about this is below.
|
|
|
|
Månadens Vincent får bli den Comet som Sune L hade och gjorde i ordning.
Den blev sedan såld till Jörgen R och därefter såldes den till Keith i England. Där har den renoverats ytterligare. Keiths berättelse om detta finns nedan.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keiths berättelse:
Som en del av ombyggnaden har jag försökt behålla originaliteten på cykeln. Så mycket som möjligt har behållits men jag har byggt om bromsarna, låtit bearbeta trummorna och försett dem med nya högeffektiva bromsbelägg. Jag bytte ut framhjulet mot en ny fälg och ekrar i rostfritt stål. För att matcha cykelns ålder hade jag fälgarna färdiga i svart färg (ingen krom) med röda kritstrecksränder - 1951 på grund av Koreakriget var det brist på krom så hjulen försågs med bara färg. Topplocket byggdes om av Simon Dinsdale som bearbetade det platt för att få bukt med en läcka. Ventilerna, ventiltätningarna och vipporna byttes alla ut för att övervinna spåret av blå rök som följde cykeln!! Kronan på verket var slutligen tillägget av Malte Blomes originalemblem och Namen och Hemvist-emblemet som monterades på cykeln av den mångårige ägaren Åke Lund
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Keith's story:
As part of the rebuild, I have tried to maintain the originality of the bike. As much as possible has been retained but I have rebuilt the brakes, having the drums machined and fitted with new high efficiency brake linings. I replaced the front wheel with a new rim and stainless steel spokes. To match with the age of the bike, I had the rims finished in black paint (no chrome) with red pin-stripes - in 1951 due to the Korean War, there was a shortage of chromium so the wheels were supplied with just paint. The cylinder head was re-built by Simon Dinsdale who machined it flat to overcome a leak. The valves, valve seals and rockers were all replaced to overcome the trail of blue smoke which followed the bike!! Finally, the ?crowning glory? was the addition of the Malte Blome original dealership badge you supplied and the Namen och Hemvist badge which was fitted on the bike by the long-term owner, Åke Lund
|
|
|
|
|
|
|
Första ägarens namnskylt sitter fortfarande kvar, även nu i England
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
The first owner's name plate is still there, even now in England |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sune also sent a picture of the HRD that he then bought. The picture was taken at a veteran rally in Lövånger and it is his wife Evy who can be seen behind the bike.
|
|
|
|
|
Sune skickade även med en bild på den HRD som han köpte 1971 i Stockholm. Bilden blev tagen på ett veteranrally i Lövånger och det är hans fru Evy som syns bakom hojen.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|