En liten bilaga till Månadens Bild december 2022

A small annex to Picture of the Month December 2022

Om Jimmy kan erkänna att han vågat parkera i Blue Light District får väl webmaster vara ärlig och erkänn att han parkerat i Red Ligth District, dock inte med en Vincent. Så här var det:

1991 var jag på hemväg från Bol d'Or i Sydfrankrike på min RC30 och skulle mellanlanda i Köln. Dels skulle jag besöka den stora IFMA Mc-mässan men också ha ett möte med de dåvarande ägrna till Oves Motor. De hade ordnat med ett hotell där även jag var inbokat på ett rum. Hotellet var litet och ungefär lite drygt ett rum brett men flera våningar högt. Kaate Bunke hette hon som drev det och det låg centralt i Köln på, som vi snabbt upptäckte, mitt i "Red Light District Köln". Man fick nästan känslan av att det var mer normalt att man hyrde rum per timme och inte per natt... Inget garage eller bakgård att ställa hojen i utan det var den smala trotoaren som gällde.
Om man var ute på långresa med RC30 behövde man skicka en väska i förväg till de olika destinationerna med rena strumpor och annat. I väskan som skickades med till Köln låg ett kättinglås som kunde användas till att låsa fast hojen i en lyktstolpe. När man kollade från rumsfönstret ett par våningar upp var det inte alls som man var rädd för, att folk på den smala trotoaren skulle talla på hojen. Tvärtom såg man att de tog ett steg åt sidan och höll ordentligt avstånd. Förklaringen var att det varit extremt täta flugmoln på vägen och hojen var helt täkt av avlidna flygfän på framsidan i så hög grad att den var att beteckna som en sanitär olägenhet. På morgonen stod den kvar helt orörd. Inte heller renhållningsverket hade fraktat bort den.

Någonstans skall jag ha en bild på hur den ludna hojen såg ut efter hemkomst, men var hittar jag den?

If Jimmy can admit that he dared to park in the Blue Light District, the webmaster must be honest and admit that he parked in the Red Ligth District, but not with a Vincent. Here's how it was .

In 1991 I was on my way home from Bol d'Or in southern France on my RC30 and was about to make a stopover in Cologne. Partly I would visit the big IFMA Motorcycle fair but also have a meeting with the then owners of Oves Motor. They had arranged for a hotel where I too was booked in a room. The hotel was small and about a little over a room wide but several floors high. Kaate Bunke was the name of the one who ran it and it was centrally located in Cologne on, as we quickly discovered, in the middle of the "Red Light District Cologne". You almost got the feeling that it was more normal to rent rooms by the hour and not by night... No garage or backyard to put the bike in, but it was the narrow trotoar that mattered.
If you were on a long trip with RC30, you needed to send a bag in advance to the various destinations with clean socks and other things. In the bag that was sent to Cologne was a chain lock that could be used to lock the bike in a lamppost. When you had a look from the room window a couple of floors up, it was not like you were afraid of, that people on the narrow trotoar would touch the bike. On the contrary, it was seen that they took a step aside and kept a proper distance.
The explanation was that there had been extremely dense fly clouds on the road and the bike was completely deserted by deceased airfoils at the front to such an extent that it was to be described as a sanitary nuisance. In the morning it remained completely untouched. Nor had the sanitation plant shipped it away.

Somewhere I will have a picture of what the fuzzy bike looked like after returning home, but where can I find it?

Innan resan hade jag köpt ett nytt Dainese skinnställ i en butik i Borås. När jag kom hem därifrån blev jag osäker på om det var rätt. På lappen i kragen stod det storlek 48L, så jag ringde butiken och frågade om det verkligen var rätt. Jodå, det står så, var svaret.
I mötet på hotellet i Köln var Oves dotter Sinja med. Hon jobbade på klädavdelningen på Oves Motor. Hon tittade på stället och förklarade: Men ser Du inte de två sömmarna på bröstet? Det är ju ett damställ med plats för tuttar. Jag hade alltså åkt omkring i halva Europa i ett skinnställ med tuttar. Med den informationen kom Boråsbutiken inte undan utan de fick byta stället trots att framsidan nu blivit ingrodd med diverse gråsvart biologiskt material.

En annan kul sak den resan var att det var dagarna före den franska folkomröstningen om Eurovalutan. Mitt regnummer var NON 737 och non betyder nej på franska. Har för mig att det var vid två bensinstationer som folk var framme och frågade om jag deltog i nej-kampanjen.

Before the trip, I had bought a new Dainese leathers in a store in Borås. When I got home from there, I was unsure if it was right. The note in the collar said size 48L, so I called the store and asked if it was really right. Yes, it says so, was the answer
Ove's daughter Sinja attended the meeting at the hotel in Cologne. She worked in the clothing department at Oves Motor. She looked at the leather suit and explained: But don't You see the two seams on your chest? After all, it is a women's suit with room for tits. So I had been riding around half of Europe in a leather with tits. With that information, the Borås store did not get away with it, but they had to change the leather suit even though the front has now been ingrained with various gray-black biological materials.

Another fun thing that happened during that trip was that it was the days before the French referendum on the Euro currency. My reg number was NON 737 and non means no in French. It was at two gas stations that people came up and asked if I participated in the no campaign.