Gängtabeller

BSC - Cycle threads (CEI)

BSC gängor, Cycle Threads / CEI (Cycle Engineers Institute)
Denna gänga utvecklades av cykelindustrin och var på grund av sin fina stigning lämplig för bland annat de rörkonstruktioner som förekommer där. Den ärvdes av motorcykelindustrin eftersom den fina stigningen också minskade risken för att skruvar lossnade vid vibration.

Cycle Engineers Institute lade fast standarden men den adopterades senare av British Standards med beteckningen BSCy. Gängstigningar från mindre än ¼ till över en hel tum hade samma stigning, 26 tpi. Alternativet 20 tpi för grövre dimensioner förekommer också. Flankvinkeln är 60 grader med rundad botten och topp.

Före 2:a världskriget använde Vincent-HRD Cycle-gängan rätt flitigt på Serie A och på tidigare modeller.
Efter kriget däremot undveks gängan av konstruktörerna, utom där äldre konstruktionslösningar återanvändes helt eller delvis. Icke desto mindre förekom gängan i underleverantörernas komponenter så den återfinns på ett flertal ställen på en Vincent, speciellt på Serie B.

Förekomst på en Vincent
5/16 in. x 26 tpi
Girdraulic pinnskruvar till styrets ?överfall?, nedre delen. Övre delen av samma pinnskruv är 5/16 BSF. Chokereglage för 1000cc, växelreglage för Serie B, justeringar till frambroms, justeringsskruv till Burmanlådan, olika fästen på Bramptongaffel.

3/8 in. x 26 tpi
Justering av kedja i primärtransmissionen, brake cams, fästskruv till momentstag för broms, oljeförsörjningen till vevpartiet (big end quill), Brampton headclip bolt och olika delar till dämpningen, Burman sector spindle och kickstart.

7/16 in. x 26 tpi Gearchange ratchet retaining nut, skruv till dämpare för Bramptongaffel, övre spindlar till Bramptongaffel (vänstergänga på vänster sida)

1/2 in. x 26 tpi,
Nedre mutter till hastighetsmätarvajer, nedre spindlar till Bramptongaffel (vänstergänga på vänster sida)

3/4 in. x 26 tpi
1000cc kopplingsmutter

1 1/8 in. x 26 tpi
Steering column and head nut (Brampton & Girdraulic).

20 tpi-gängor
Större detaljer fick rutinmässigt 20 tpi-gänga. Vanligen svarvad gänga och med Whitworth gängprofil, inte Cycle gängprofil.

7/16 in. x 20 tpi
Främre avgaskamspindel (1000cc)

9/16 in. x 26 tpi
Topplocksmuttrar och dragstänger, skruvar till bakre stöd (Centerstöd på D-serien), låsmutter till vänster fotstöd 500cc, tie bracket bolt

3/4 in. x 20 tpi
Hjulaxlar, engine main shafts, battery carrier cross-tube, tunna muttrar (E80), låsringen för ventilstyrning på insugssidan, sidovagnsfäste, rear fork end lugs (om de bearbetats)

1 in. x 20 tpi
Muttrar (Gland nuts) till stötstångsrören.

1 1/4 in. x 20 tpi
Ändplugg för oljepump, Vincent damper gland, 1000cc clutch plate plug (C26), 1000cc mutter till drev, utgående axel. Oljepåfyllning växellåda (500cc och 1000cc)

1 7/8 in. x 20 tpi
Inspektionslocken för ventilmekanism. Inspektionslocken för växellåda (1000cc) och för transmissionen. Avgasrörets mutter.

2 1/8 in. x 20 tpi
Lock till oljefilter.

2 9/16 in. x 20 tpi
Gearbox bearing lockring.