SCANDINAVIAN VINCENT CLUB
Du läser ju redan svensk text, så varför klicka här?
Text in english
Start
Skall hända
Har hänt
Bilder
Historik & teknik
Litteratur
Pressklipp
Medlemssidor
Kontakt / bli medlem
Länkar
Diverse
Till salu
Väskor, gamla typen med förhöjd logga.
En granne (inte medlem) till Mats J har ett par väskor som han vill sälja. Senast har de varit monterade på en Honda 125. Ytrost på kromet och de behöver lackas och få nya dekaler.
Han begär 2.000:- SEK (eller högstbjudande). Tillfälle för den som vill ha packutrustning i klassisk stil och vill testa vem som är duktigaste prisförhandlaren.

Kontakta i så fall ägaren, Kalle Olsson 0761-020097________________17-03-06

1 st, ET24/1 Inspektionslock med "Vincent" på. Nytt 150 kr.
1 st, ET50/2 Mellandrev av alumininum. Nytt 550 kr.
1 st, PD1 Transmissionskedja "Renold". Ny 750 kr.
1 st, (PD1) Triplexkedja med 112 pitch, något längre men ändlös. Ny 650 kr.

Kontakta Sune Lindberg 070-5980988

REGINA mc-kedja 5/8" x 3/8", 106 rullar, ny. Kan förlängas till 118 rullar om så önskas. Pris 400:- plus frakt. Nypris i handeln mer än 600:-.

Jan Östnäs, Göteborg. Tel: 0702-330096_________________________15-11-04

Önskas köpa

En medlem önskar köpa en Vincent 1000 cc. Har Du något sådant kan Du kontakta Kent Liljegren på 070 6654636. Kent har tidigare varit med i klubben var då ägare till Rapide, Black Shadow och även en Series A Comet. Nu har han gått med i klubben igen och letar efter en 1000-kubikare.

Toppblock fram, även defekt.
Köper helst men har fin baktopp eller Burman BAP växellåda att byta med.
Vevparti Comet köpes.

Calle
070 4545251


Överblivna träfftröjor (t-shirt) från träffen i Västervik finns att köpa.

För mer info, klicka på bilden!

Träfftröjor 2017

Neville Higgins fyllde 85 år i oktober. Det firade vi med en träff på Bynanders Motormuseum utanför Svenljunga
Nevilles 85-årsfest
Inbjudan

Marcus Bowden och hans bror Harvey har gett sig denn på att åka tvärs över USA på hojar från 30-talet. Naturligtvis på Vincent. De åker Route 66 och skriver löpande om detta på en blog.
Du kan följa deras resa genom länken nedan.

2,451 miles to go, with four dyslexics, two of whom are diabetics, and two classic motorcycles from the 1930s. Route 66 beckons, what can possibly go wrong?
Hello everybody, we are at it again.
Having failed on my first attempt to cross the USA in 2014 I am back with my brother Marcus and having another go starting today.

Harvey

Marcus blog http://hrd66.blogspot.com/

Anders L, den ena av årets träffvärdar (den andra heter också Anders L), har varit på långresa söderut i Europa på Vincent Comet. Här kan Du läsa hans reseberättelse.
Anders L på resa i Frankrike

Bygg själv en Shadow Clock och spara väldigt mycket pengar!

Äkta Shadow Clocks är svåra och minst sagt dyra att få tag på. Följ våra noggranna bygganvisningar så kan Du själv bygga en till bråkdelen av kostnaden.

Bygganvisning

Calle har skrivit en lång reseberättelse från den resa som han gjorde tillsammans med några klubbmedlemmar hösten 2015 till Italien. Från början var den mest avsedd för deltagarna, med den är så intressant att vi tror att även andra som drömmer om en liknande resa kommer att finna den läsvärd.
Italienresan

Klubbtypiskt tänkande

Inskickat av Hanna, dotter till Vincententusiast och klubbmedlem.


Värdering............ Vad är Din Vincent värd? Kolla vår värderingslista!

För den sanne entusiasten som gärna bevisar att Vincenten fortfarande duger till att användas är det kanske mer intressant vad reservdelarna kostar, vad övernattningen i Norge kostar eller vad bensinen på Autobahn kostar. Men erkänn, lite nyfiken är Du! Klicka på knappen nedan!

Värderingslistan

När Sivert sålde sin Black Lightning lät han trycka upp ett litet antal av en proffsig och exklusiv broschyr. Alldeles för intressant för att inte fler skall kunna få ta del av den. (engelsk text)
Black Lightning-broschyren

Den svåra svåra jultävlingen 2011 i repris

Jultävlingen inför julen 2011 var kanske i svåraste laget (det kom inte in några rätta svar). Därför blir det här en ny chans att stärka självförtroendet genom att hitta åtminstone några av de fel som vi sökte. Nu större bild och någon ledtråd som gör det lättare, så testa gärna genom att klicka här, eller på bilden. Facit finns sedan för de som vill kolla.

Klicka här för en ny chans på Finn-Fem-Fel-Tävlingen

Som alla moderna klubbar och företag har även Scandinavian Vincent Club en miljöpolicy. Här är två alternativa konstruktioner för att minska utsläpp och emmisioner, helt i tidens anda:
Lite emulsionsteknik

Att förbränningsmotorer förorenar vår miljö med diverse cancerogena ämnen och andra otrevligheter känner väl de flesta till. En bit på vägen för att komma undan dessa problem är att utrusta förbränningsmotorerna med katalysatorer.

En andra väg att komma tillrätta med problemen är att använda metanol, en alkohol som vid förbränningen omvandlas till vanligt vatten. Nackdelarna är bl.a. stor bränsleförbrukning samt risk för inre korrosion i motorn.

Nu har emellertid en klurig amatörkonstruktör kommit på ytterligare en metod. Motorn använder vanligt papper företrädesvis bokföringsmaterial som bränsle. Vid en Vincentträff fångades dessa bilder. Den annars så pratsamme ägaren blev sluten som en mussla när frågan hur pappersbränslet kommer från tanken in genom förgasarna genom toppen och ut genom ljuddämparen. Klart är i alla fall att motorn startade, lät och uppförde sig som en vanlig motor. Givetvis återstår vissa problem att lösa Tex. uppfångandet av den konfettiliknande 'spillning' som bilderna visar. Ett förslag är att använda spillet till att suga upp den olja denna annars så oljetäta cykel brukar läcka under fredagsnatten vid våra Vincentträffar.

Eko-konvertern Ecco-Smell
.
Sedan länge har man löst problemet med mänskligt avfall genom att låta det renas i en s.k. trekammarbrunn. Vore det inte naturligt att rena våra motorfordon på ett lika ekologiskt hållbart sätt?

Idén med tre kamrar fick förkastas på grund av Ottomotors fyra takter, vilket som alla som är tekniskt bevandrade förstår, kräver ett reningsaggregat med fyra kamrar.

Ecco-Smell fungerar på följande sätt:
Avgaserna leds via en elegant flexibel slang från ljuddämparen till eko-konverterns första kammare partikelfiltret.

Partikelfiltret tar hand om reservdelar och mojänger som följer med avgaserna.

efter detta filter förs avgaserna till
Aktivt kål-filtret där utvald aktivt odlad ekologisk brysselkål filtrerar avgaserna.

Därefter till
Kvävefiltret där ett rotsystem tar hand om kvävet i avgaserna på ett ekologiskt sätt.

samt sist men inte minst
Klorofyllfiltret där koldioxiden omvandlas till syre med hjälp av den ekologisk riktiga s.k. foto-syn-testen.

Den nu renade syresatta gasen återförs nu till förgasarens insug och cirkeln är sluten! Vi har fått ett ekologiskt hållbart system där den enda tillsatsen som behövs är lite ekologiskt odlat vatten då och då för att hålla klorofyllfiltret på gott humör.


L.R. förklarar funktionen på avgasrenaren Ecco-Smell till den djupt inteponerade miljöokämpen J.Ö
Även B.S. visar sitt gillande över L.R.:s miljöinsats, men fungerar verkligen denna i Danmark också?
Avgasrenaren med sina fyra kammare

Partikelfilter Observera vad en 50- milatur samlat upp, bland annat en transmissionskedja, diverse ståltråd etc.

Aktivkålfilter som filtrerar avgaserna på samma sätt som den filtrerar vår hemmalagade finkelsprit.

Klorofyllfilter fyllt med fingeborgs-blomma för bättrepump tryck. Samma kur kallas digitalis när de ges till hjärtpatienter.

Kvävefilter med morrötter som omvandlar avgaskvävet till nyttig näring