|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Scandinavian Vincent Club (SVC) bildades 1970, eller kanske var det 1971 Klubbens syfte är att främja intresset för HRD / Vincent motorcyklar samt att skapa kontakter mellan Vincentägare i Skandinavien. Detta sker främst genom den förnämliga tidning som utkommer två gånger om året (103 nummer hittills) samt den årliga träff som läggs någonstans i Skandinavien. Dessutom anordnas lokala möten av klubbmedlemmar. Föreningen har ca 140 medlemmar från Sverige, Danmark, Norge, Finland samt Tyskland. Antalet besökare på våra årsmöten brukar vara ca 60 st, ofta med icke-skandinaviska gäster. Uppskattningsvis finns det ca 250 kända Vincentmaskiner i Skandinavien. När klubben bildades var det svårt och bökigt att skaffa reservdelar. Tro det eller ej men detta var före internet och de flesta av oss hade klena kunskaper i engelska. Därför möjliggjorde bildandet av klubben att maskinmaterialet kunde hållas igång. I vårt klubblad har det funnits massor av artiklar med renoveringstips samt information om inställningar och justeringar på cyklarna. Klubbens medlemmar har också kunnat hjälpa varandra med begagnade delar samt dela med sig av sina erfarenheter. Sören Skoog, klubbens grundare och eldsjäl, handlade mellan 1969 och till sin bortgång 2010 med nya och begagnade Vincentdelar och det är mycket tack vare honom vi har så många maskiner igång idag. SVC är fristående från Vincent Owners Club, (VOC), men eftersträvar bästa tänkbara förhållande till VOC. Det finns en skandinavisk sektion inom VOC där Neville Higgins är Section Organizer. VOC bildades 1948 och ger bland annat ut sin tidning MPH. Tidningen som brukar innehålla ca 70 sidor kommer ut med 12 nummer om året. Det har hunnit bli 891 st tidningar sedan starten. Många skandinaviska Vincentägare är medlemmar i båda klubbarna. VOC är majoritetsägare i Vincent Spares Company som tillverkar och lagerför de flesta Vincentdelar till rimliga priser. Lagret är faktiskt så komplett att det går att bygga en komplett ny Vincent, något som testades 2007. Läs om det här. Hur många andra märken kan erbjuda en sådan reservdelssituation, 68 år efter tillverkningens upphörande? Information om the Spares Company finns på: www.vincentspares.co.uk. Därför kan vi Vincentägare köra och nyttja våra klenoder. I princip finns alla delar att köpa nytillverkade enligt originalspecifikationen. Vid beställning expedieras ordern samma dag så vi kan ha de beställda delarna på 5-10 dagar om postgången fungerar som tänkt. På hemmaplan sålde Skoogs MC-delar i Jönköping, Sverige, både nya och begagnade Vincentdelar. En stor del av Vincentmaskinernas värde både att bruka som ekonomisk ligger i möjligheten att hålla igång och använda maskinerna. Dessutom spelar de trevliga klubbaktiviteterna både i Skandinavien och i övriga världen samt de fina tidningarna och böckerna en avgörande roll i att hålla intresset levande. Den dag alla cyklarna hamnar på museum eller bland icke aktiva samlare kommer intresset att minska. En rätt underhållen eller renoverad Vincent är mycket tillförlitlig och går väldigt många mil. Vi har medlemmar framförallt i VOC, som kört mycket, mycket långt med sina maskiner bland annat Stuart Jenkinson som har kört inte mindre än 115 000 mil på den Black Prince han köpte ny 1955. Läs mer om Stuart Jenkinson.. En väljusterad twin klarar utan vidare att hålla en marschfart på 120-1?0 km/h timma efter timma utan att mattas eller överbelastas. De flesta maskinerna är utrustade med Vincents egen framgaffel Girdraulic som fungerar mycket bra. Den sväljer vägens ojämnheter på ett alldeles utmärkt sätt och har inbyggd anti dive. Bakhjulsfjädringen kan anses som helt modern möjligtvis med en något kortare fjädringsväg än dagens standard. På grund av den extremt stabila vevaxellagringen samt tunga balanser går motorn förvånansvärt vibrationsfritt och mjukt. Bromsarna, som var de effektivaste mc bromsarna under 40- och delar av 50-talet, håller inte dagens standard. Det finns och har funnits uppdaterade bromsar att tillgå som klarar dagens krav på ett bättre sätt.. De flesta cyklarna var/är utrustade med en Lucasmagnet. Hålls denna i gott skick levererar den många mil utan att krångla. Lucasmagneten är väldigt mycket bättre än sitt rykte. Det som brukar ställa till förtret är generatorn. En sliten 55W Miller orkar ofta inte med halvljus, bakljus samt laddning. Bruka ersättas med en liten 12V växelströmsgenerator som monteras utan modifieringar. Numera elektriska startmotorer att tillgå. Sedan ett tjugotal år har dessa funnits till 1000 maskinerna och sedan några år även till de encylindriga modellerna. 500 modellen Comet eller Meteor har i pricip samma chassie som 1000 modellen. Den bakre cylindern är ersatt med ett stag/fäste samt modellen är utrustad med en Burman växellåda och koppling. Marchfarten för en Comet ligger normalt mellan 100-110 km/h. För övrigt gäller samma som för twinnarna. Cometen är en utmärkt cykel för de som tänkt sig inträde i Vincentvärden. Att hitta det där ladugårdsfyndet som alla veterantokar drömmer om är nästan uteslutet vad det gäller Vincents. Samtidigt kan man ju hålla drömmen vid liv. Vincentmaskinerna har alltid varit mycket eftertraktade och dyra relativt andra maskiner. Att hitta en vettigt prissatt maskin varken på hemmaplan eller i England och USA är idag omöjligt. Som vanligt när det gäller veteranfordon är det bättre ekonomiskt sätt, att köpa en bra färdigrenoverad cykel än ett basket case. För de som drömmer om en klassisk maskin finns också Godet Vincent. Patrick Godet tillverkade s.k. Egli Vincents med en finess och finish som var i en klass för sig. Han hade dessutom utvecklat motorn ytterligare. Jag har själv haft nöjet att provköra en sådan maskin. Denna maskin hade uppmätta 99 hk på bakhjulet, hade en vikt på 172 kg (otankad men med olja) samt en otroligt vridstyv ram med marknadens bästa fjädrings- och chassikomponenter. Detta ekipage är en veritabel projektil i händerna på en kompetent förare. Patrick dog i slutet på 2018 men verksamheten fortsätter https://www.godet-motorcycles.fr I Tyskland tillverkar Ernst Hegeler mycket fina delar. Ernst med fru Karin är flitiga och uppskattade gäster på våra skandinaviska möten. British Only Austria i Österrike har också en hel del till Vincent. Länk till dem: www.vintage-motorcycle.com. För de som verkligen har bråttom finns också s.k. Irving Vincent att tillgå. Kolla www.irvingvincent.com Från 1924-1949 hette maskinerna HRD (Howard Raymond Davis). 1949 bytte maskinerna namn till Vincent på inrådan av den Amerikanske generalagenten för att undvika sammanblandning med ett motorcykelmärke tillverkat i Milwaukee, USA. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||